Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

lørdag den 1. september 2012

Syltede gulerødder

En af de ting, der dukkede op da jeg ryddede op i grøntsagsskuffen var nogle gulerødder, som intet fejlede, men som jeg vidste vi ikke skulle bruge til noget i den nærmeste fremtid.

Jeg havde to idéer med disse gulerødder, da jeg netop ikke synes de skulle smides ud. Det er noget jeg er begyndt at gå meget op i, specielt her efter jeg er gået på barsel. Jeg synes ikke det kan være rigtigt at det skal være så svært at have et overblik over ens køleskab, så vi går meget op i at gennemgå det indimellem, det samme gælder vores fryser, så vi hele tiden er opdaterede på hvad vi har liggende. Dette selvfølgelig i bedste Stop Spild af Mad stil.

Den ene mulighed med gulerødderne var at skrælle dem og skære i skiver og så i fryseren i en af mine genluk poser.

Den anden var at forsøge at lave syltede gulerødder. Det var netop den løsning jeg valgte, da jeg vidste vi skulle have rugbrødsmadder en af aftener i denne uge. Derfor syntes jeg det ville være perfekt som ekstra pift på en ellers kedelig rugbrødsmad.

Sig endelig til hvis du kan komme på flere gemme idéer til gulerødder, der skal bruges her og nu!

Resultatet kom til at se således ud:


Jeg kan virkelig anbefale at forsøge sig med dette. Det er super nemt at lave og smager altså rigtig godt. Det er helt sikkert noget der vil blive brugt som et ekstra pift i retterne herhjemme og ikke mindst på de ellers lidt kedelige madder.

Opskriften har jeg sjusset mig lidt frem til, men den kom nogenlunde til at lyde således:

5 gulerødder
2 dl varmt vand
1 dl sukker
1,5 dl eddike
2 tsk salt

Gulerødderne skrælles og rives i tynde strimler.

Det hele kommes i Atamon skyllede glas og rystes godt, så det hele bliver blandet. Det er især vigtigt at sukkeret bliver opløst i lagen.

Alternativ: 
Skulle du få lyst til lidt syltede gulerødder, som tilbehør til en god bøf eller andet, så kan man istedet skære gulerødderne i tynde stave.

Bland herefter resten og rør til sukkeret er opløst.

Hæld lagen over gulerødderne og lad det trække i ca. 1 time, så de har taget smag.

Et fint alternativ til de almindelige kogte gulerødder.

Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com