Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 17. maj 2013

Der er forår i min have - projekt højbed

Så kommer der endelig et lille indlæg fra mig igen. Herhjemme er der nok at se til. Lillepigen er kommet godt igang med dagplejen, trods lidt start vanskeligheder, og jeg er begyndt at arbejde nogle dage om ugen. Det betyder også at jeg er meget meget træt om aftenen og ofte slet ikke får fundet computeren frem. Så nu skal det være. Har lige en times tid inden jeg lige smutter forbi arbejdet og får styr på lidt småting, så jeg kan nyde pinsen med familien.

Inden jeg startede arbejde havde manden og jeg lige en søndag, hvor vi fik anrettet et fint højbed i haven. Det skal lige siges at vi kører rundt i en C1'er, så at hente diverse ting til højbedet krævede en del planlægning. Samtidig havde vi en lille trold, der var syg og meget pjevset, så er egentlig ret imponeret over vi fik det gjort.

Jeg har bestemt ikke grønne fingre og er berygtet for at kunne slå alt ihjel, så jeg glæder mig virkelig over at mit højbed nu ser således ud, blot 1½ uge efter:



I højbedet har jeg sået salater og spinat. Spinaten var den der kom først frem, mens salaterne lige skulle have lidt mere afsæt. Det er dog pluksalaten, der sker mest med.

Spinat til venstre og pluksalat til højre


Jeg har plantet to forskellige hovedsalater og de er kommet frem her på 2. uge, men slet ikke lige så meget som de to andre.



Da jeg såede direkte i højbedet, har jeg forsøgt at beskytte spirerne ved at lægge plastik henover samt et net, så katte og fugle ikke kan komme til frøene. Samtidig giver plastikken lidt drivhuseffekt når solen skinner i hjørnet og holder på fugten, så frøene ikke tørrer ud.



Ud over mit lille højbed har jeg jordbær i en zinkbalje med huller i bunden. Det er jordbær, som har stået ude foran vores hus samt lidt planter jeg har fået af min mor. Så om de ender med at give noget ved jeg ikke, men der er da kommet lidt blomst i, som jeg kan gå og nyde.



Min mor havde også purløg med og som hun selv siger, de skal nok klare sig.



Jeg forsøgte også at så lidt basilikum. Her brugte jeg samme metode som ved højbedet med plastik henover, men der er ikke sket noget endnu, så om det lykkes på tiden vise. Krukken ser i hvert fald således ud med plastik på:



Se venligst bort fra græs mellem fliserne og afskallet udestue. Der kommer til at ske ting og sager på den front, men vi er i forberedelsesfasen, så der kommer til at gå lidt tid endnu.

Sidst men ikke mindst har jeg en fin hindbærbusk, som vokser derudaf. Jeg plantede den sidste år, sammen med min nu afdøde rabarber, og den har spredt sig i år, så håber virkelig den bliver fin. Sammen med den står et par små planter, som min mor også har haft med ind til mig. Så jeg er nået spændt på om jeg får hindbær i år. Det er dog efterårshindbær, så jeg må vente lidt endnu.

Her gror også masser af ukrudt, så det er vist også noget jeg lige skal have kigget nærmere på når tiden og vejret er med mig.


Har du forår i have, på altanen eller måske i vindueskarmen? Måske du har nogle gode fif du deler ud af?

God forårsdag derude og rigtig god pinse!
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com