Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

torsdag den 17. oktober 2013

Spørgerunde - om livet i en babyverden

I forbindelse med min give away fik de deltagende læsere mulighed for at stille mig spørgsmål om min oplevelse af babyverdenen. Nu er prinsessen jo blevet 1 år, og jeg har da haft mine udfordringer, men bestemt også fantastiske oplevelser når sådan en lille ny kommer og vender ens verden på hovedet.

Billede lånt her


Jeg vil forsøge at besvare spørgsmålene så godt som muligt. Er der noget I gerne vil have uddybet, så sig endelig til. Husk på - det her er kun mit syn og min oplevelse af babyverdenen, så er sikker på, der sidder andre med helt andre oplevelser og holdninger end mig.
  • Pia spurgte: Hvad er dit bedste tip til en sutteflaske til kolikbørn og hvorfor?

- Jeg er desværre nødt til at være dig svar skyldig. Min datter er ikke kolikbarn, så det er ikke en udfordring jeg har været stillet overfor.

Skulle der være nogen, der kan give Pia et råd, så sig endelig til. 

  • Himmelspjæt spurgte: Var amning nemt for dig?
- Her kan jeg været med. Jeg har nemlig været så heldig at amningen fungerede fra start af. Desværre havde jeg i perioder ikke nok mælk, så vi valgte derfor at supplere med modermælks erstatning. 

Nogen siger man skal lade være og i stedet lægge barnet oftere til, så mælken kan løbe til, men det fungerede slet ikke for mig. Jeg blev stresset af lillepigens insisterende gråd og det kom der bestemt ikke mere mælk af. Efter et par dage havde jeg igen mælk nok indtil næste gang prinsessens behov steg. 

Jeg synes det er super vigtigt at man lytter til sig selv. Er din krop ikke med kan den hellere ikke producere mælk. Jeg havde fra start af gjort op med mig selv, at kunne jeg ikke amme, skulle jeg det heller ikke. For mig skulle det ikke været en kamp, når nu vi har så mange muligheder idag. 

Amningen stoppede herhjemme, da prinsessen var 6 måneder fordi vi på det tidspunkt var nede på kun at amme til nat. Hun har fra start haft en stor appetit og derfor startede vi allerede op med mos og grød, da hun var 4 måneder. 

  • Supervejlstrup spurgte: Bedste råd til at få baby til at sove?
- Herhjemme har vi kørt det efter den håndfaste model. Når det var tid at sove bliver lillepigen puttet. Er hun træt, men ikke vil sove, kan vi putte rigtig mange gange. Dette resulterer selvfølgelig nogle dage i skrig og skrål, men det er som regel når hun er overtræt. Så bliver hun trøstet og puttet igen. Det tager tid, men jeg tror på at vi ved hvad der er bedst for baby. 

Det har da også resulteret i aftener hvor vi har siddet ved hendes seng rigtig længe. Trøstet, nusset på maven eller hvad der nu har givet hende ro, men de fleste aftener ved hun, at når hun bliver lagt, er det fordi hun skal sove. Nogen gange kan man endda se den der befrielse i hendes ansigt, når hun bare har været pylret af træthed. Som om det bare er en lettelse at få at få lov at sove. 

  • Laila spurgte: Har I taget stilling til hvor meget i "eksponerer" jeres lille pige på medierne, fx facebook eller blog?
- Meget relevant spørgsmål til en blogger og bestemt også noget, der er blevet tænkt over og drøftet herhjemme. Som dem af jer, der har fulgt mig længe ved, så er der ikke mange personlige billeder på bloggen af mig selv og derfor heller ikke af min datter. Der kommer da nogen i ny og næ, men bloggen er ikke et fotoalbum af mig og min familie, men istedet et sted hvor jeg kommer af med mine tanker og idéer. 
Nu hvor min blog har fået en fane omhandlende baby, er jeg godt klar over at Amilia på den måde bliver en del af bloggen, men det er helt klart mig der sætter grænsen, og det er vigtigt for mig at Amilia ikke, når hun bliver ældre, vil føle sig utilpas med dette. 

Det samme gælder for facebook. Man får så mange venner, som man måske ikke har talt med i årevis, og hvorfor skal de høre om min babys små hverdagsting. Selvfølgelig bliver de store øjeblikke delt, men om prinsessen kan drikke selv eller andet, er da ikke noget hele verdenen behøver at vide.
Da vi bor et stykke væk fra en del af familien, har vi løst det på den måde, at vi har oprettet en hemmelig gruppe for familien og de nærmeste venner (som har vist interesse herfor), hvor alle mulige mærkelig billeder, oplysninger og andet kommer hen. På den måde kan bedsteforældrene, der bor langt væk også følge med i de små skridt efterhånden, som de sker. 

  •  á Helene spurgte: Sover din datter igennem om natten, og har du et godt tip til, hvad I har gjort for det?
- Ja det gør hun. Hun har faktisk sovet igennem siden vi begyndte på mos og grød, da hun var 4 måneder. Lillepigen har ikke været en baby, der er vågnet bare for at vågne om natten. Når hun har været vågen, har det hovedsageligt været fordi hun var sulten. 

Dette er også årsagen til, at vi begyndt på mos og grød så tidligt. Jeg præsterede nemlig at være oppe hver 2. time og amme hele julen, hvor vi boede hos mine svigerforældre. Det endte med en meget træt mor, som allerhelst bare gerne ville hjem til sit eget hus.

Derfor er mit bedste råd nok. Sørg for at baby ikke er sulten, og så selvfølgelig at bleen kan holde tør hele natten. 

Det var spørgerunden i denne omgang. Skulle du sidde med andre spørgsmål der presser sig på, så spørg løs. Husk dog på - jeg er ikke ekspert, men bare en mor, der gerne vil dele mine erfaringer. 
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com