Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

onsdag den 23. april 2014

Bloggerdag hos Odense Marcipan

Jeg har været så heldig at blive inviteret til bloggerdag hos Odense Marcipan. Da jeg ikke er helt på toppen pga. min graviditet, valgte jeg at tage med, men med det forbehold, at jeg måtte stoppe hvis det ikke gik.

Det var en rigtig hyggelig og meget interessant dag, som jeg virkelig fik meget ud af, selvom jeg ikke var med til det hele.


Billede lånt fra Odense Marcipans facebook side


Først fortalte Gitte Bruun, marketingchef for Odense Marcipan om hele historien, der ligger bag ved det vi kender som Odense Marcipan idag. Det var meget interessant, at høre og jeg synes det er flot at Odense Marcipan hele vejen igennem har handlet om god kvalitet, og de har formået at gøre marcipan til noget alle kender og som bruges hele året rundt. Herhjemme bliver det brugt til højtiderne, især jul og påske, men bestemt også resten af året til diverse kager og bagværk.

Derefter blev vi vist rundt på fabrikken af chefkonditor Peter Kofod. Da der selvfølgelig er meget strenge hygiejneregler, har vi ingen billeder herfra, men det var altså en kæmpe oplevelse, at se og høre om den proces, der sættes igang for at vi kan få en god og lækker marcipan.

Ud over at se processen fik vi en god forklaring på sammenhængen mellem mandlerne og deres høje kvalitetskrav. Alt testes i deres laboratorie, så de hele tiden sikre sig en god kvalitet. For mig har indbegrebet af god kvalitetsmarcipan altid været et højt indhold af mandler, hvilket Odense Marcipan også har stor fokus på. Derudover tilsætter de abrikoskerner til deres bagemarcipan for at marcipanen bliver mere bagefast og dermed ikke flyder ud. For mig var det bestemt ny viden og jeg vil fremadrettet have meget mere fokus på hvilken type marcipan jeg bruger til hvilket formål.

Derudover fik vi lov at smage på bittermandler og abrikoskerner vs. det vi kalder almindelige mandler, og så var vi klar til at smage på marcipanen:


Fra højre mod venstre var det grov marcipan, fin marcipan, marcipan af spanske mandler, norsk marcipan, svensk marcipan, finsk marcipan og overtræksmarcipan.

Som I kan se på billedet er teksturen på den enkelte marcipan meget individuel og det var da også noget af en interessant smagsoplevelse, at smage det som vores nabolande forbinder med marcipan. Her er smag virkelig forskellig, men det handler vist i bund og grund om minder. Det vi husker fra barndommen, er det vi altid vil forbinde med rigtig marcipan, så det kan være svært at rykke på det enkelte lands opfattelse af hvad rigtig marcipan er. Jeg er i hvert fald sikker på at den danske marcipan er den eneste rigtige.

Derefter demonstrerede Chefkonditor Peter Kofod for os, hvor fint marcipan kan blive. Når det når et vist punkt begynder olien fra mandlerne at trække ud, og så kan den ikke samles igen.


Til sidst fik vi lov at slå os løs i køkkenet i temaet påskeæg. Her er virkelig alt hvad hjertet kan ønske og jeg drømmer stadig om det fine køkken med alle herlighederne.

Da jeg her valgte at skrue ned for tempoet, blev det ikke mig, der fik lavet en masse interessante ting, men lidt fik jeg dog kreeret.


Det blev til et par påskeæg med frysetørrede hindbær og marcipan, et par stykker med pistacie/nougatmasse og marcipan, samt frysetørrede hindbær, nougat og marcipan.

Mine medbloggere fik dog kreeret nogle virkelig interessante ting, så kig forbi deres blogs og se hvad de fandt på:


Kathrine fra bloggen Frk Cupcake


Mig og Louise fra bloggen Miss Mocca


Lise fra bloggen kage kage kage


Gitte og Mia med bloggen FoodBlogging


Annemette og River fra Den Store Bagedyst sammen med Chefkonditor Peter Kofod



Prøv lige at se et køkken. Det må da være en drøm. 


Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com