Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 20. juni 2014

Grøntsagslasagne uden lasagneplader - stop spild af mad

Herhjemme laves der ofte grøntsagslasagne når det er lasagne der kommer på bordet. Det er dog sjældent jeg får skrevet en opskrift ned, men denne gang har jeg gjort et forsøg.

For at få en lidt sundere udgave har jeg droppet lasagnepladerne og istedet brugt aubergine og squash.

Samtidig er grøntsagerne valgt ud fra det vi havde i køleskabet som skulle bruges. Som altid nyder jeg at få tømt ud i de gode sager der ligger tilbage så de ikke går til spilde.


Det skønne ved sådan en gang lasagne er, at der er nogle basis ting der skal med og så kan man ellers tilpasse efter smag og behag.

Ostesauce
Først laves ostesaucen, så den kan stå og simre sig god tyk til den skal i lasagnen. Opskriften er en basisopskrift, som jeg eksempelvis også har brugt til denne pastaret.

40 g smør
30 g mel
1 terning grøntsagsbouillonterning
6 dl mælk
½ tsk sennepspulverSalt og peber


Smelt smørret og pisk melet i. 

Hæld mel og sennepspulver og kog op, mens der røres med jævne mellemrum for at mælken ikke brænder på. 

Tilsæt grøntsagsbouillonterningen og frosne ærter og lad det koge i ca. 3 minutter. 

Tag gryden af varmen og tilsæt osten. Rør rundt til den er rørt ud i saucen. 

Fyldet
250 g frosset spinat
1 løg
1 fed hvidløg
2 foråsløg
300 g hakket oksekød
1 aubergine
1 squash
1 dåse hakkede tomater
Tørret basilikum, oregano og timian efter smag
Salt og peber
Hakket ost efter smag

Tø spinaten op og hæld væden fra. Det er vigtigt den ikke er alt for våd. 

Hak løg og hvidløg og svits det i en gryde. 

Tilsæt oksekød og forårsløg og svits ligeledes. 

Imens skæres aubergine og squash i skiver og sættes til side. 

Kom en dåse hakkede tomater i og lad det simre lidt. 

Tilsæt basilikum, oregano og timian samt salt og peber efter smag og lad det hele simre til det har en lidt tykkere konsistens. (ca. 10 minutter)

Smør et ildfast fad med olie og læg først et lag aubergine/squash i bunden. Derefter kødsaucen og ostesauce. 

Endnu et lag med aubergine/squash, så kødsauce og ostesauce. 

Til sidst et låg af aubergine/squash som bliver vædet lidt med resten af ostesaucen. Det er vigtigt ikke at få for meget væde ved, da det vil koge op og du derved har væde i hele ovnen. 

Kom hakket ost på toppen. Jeg havde en rest skæreost, som jeg kom i min foodprocessor. 

Bages i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter. 
Share:

4 kommentarer:

  1. Av den maa jeg proeve. Jeg vil dog bruge soelvbede istedet for spinat , for det er maerkeligt nok noget mine boern ikke vil spise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er netop det gode ved lasagne. Bare grundprincipperne er på plads, kan man gøre helt som man vil :) Velbekomme :)

      Slet
  2. Uhh jeg tror den ville smage tossegodt med laks i i stedet for hakket oksekød også :D Det er en rigtig god opskrift med god mulighed for variation :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Netop masser af variation. Plejer faktisk at lave den med laks, men jeg kan simpelthen ikke få det ned for tiden ;)

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com