Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

mandag den 7. juli 2014

Chokolade/hasselnødde is med marengslåg

Jeg har for længe siden fået mig sådan en smart lille gasbrænder. Desværre har den bare ligget i skuffen og er aldrig blevet pakket ud. Det skulle der laves om på, så efter at have haft is maskinen kørende med endnu en portion is fik jeg forsøgt mig med et lille marengslåg.

Det er vist noget jeg lige skal øve mig på, men det smagte altså skønt. Så det er oplagt til en hurtig og nem dessert når sukkertrangen melder sig.



Isen er igen lavet efter Dansukkers grundopskrift:
4 pasteuriserede æggeblommer
1 dl Sukker
2 dl mælk
1 1/2 dl piskefløde
1 dl Glukosesirup
Smagsvariant: 3 spsk. kakao, et par håndfulde hakket chokolade og et par håndfulde hakkede hasselnødder. 
Pisk æggeblommer og sukker sammen.

Kog mælk, fløde og glukosesirup op.

Pisk æggemassen ned i den varme mælkeblanding.

Sigt massen gennem en finmasket si.

Tilsæt smagsgivere efter eget valg.

Kør blandingen i en ismaskine, eller hæld den i en form, som stilles i fryseren i mindst 5 timer. Rør i massen en gang imellem.

Marengslåg

Marengslået er nemt og hurtigt at lave.

1 æggehvide
50 g sukker

Pisk æggehviden stiv og tilsæt derefter sukkeret, som piskes sammen med det til en sej masse.

Fordel massen over isen og brænd overfladen med gasbrænderen.

Har du ikke en gasbrænder kan det gøres ved grill funktionen i ovnen. 
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com