Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

søndag den 7. september 2014

Knorr bouillon - Buzzador snak under middagen - opskrift på ostesauce til lasagnen

I starten af ugen modtog jeg min Buzzador pakke med Knorr bouillon. Da min termin med lillebror nærmer sig valgte jeg derfor at benytte mig af, at have familien samlet til mad på Troldens 2 års fødselsdag.

Maden for fødselsdagen var allerede planlagt, men alligevel skyndte jeg mig at tænke Knorr med i madlavningen. Hvilket egentlig ikke var så svært, da den nok alligevel var endt i retten. Menuen stod nemlig på Kyllingelasagne og her laves alt undtagen lasagnepladerne altså fra bunden.

Manden tog sig af selve fyldet og så fik jeg lavet ostesaucen. Den bliver som regel lavet lidt på slum, men jeg har forsøgt at skrive lidt op. Lasagnen var et hit hos både store og små. Min nevø på 1 år var smurt ind, da han selvfølgelig spiste selv med fingrene og han nød det i stor stil. Der er bare ikke noget bedre end at se de små nyde et godt måltid mad.



Opskrift på ostesauce til lasagnen. 

Der er lavet til 2 store lasagner, så opskriften kan med fordel deles hvis der kun skal laves en portion. 

40 g smør
30 g mel
1 l mælk
½ spsk sennepspulver

2 bouillon terninger (grøntsags)
150 g ost (her bruger jeg en god fed ost i blok)


Smelt smørret og rør melet i. 

Tilsæt mælk, sennepspulver og grøntsagsbouillon og lad koge op ved svag varme. 

Tilsæt osten og lad den smelte. 

Allerede dagen inden havde jeg forsøgt mig med at komme en grøntsagsbouillon i pastaen og det smager altså skønt også i kold version. Trolden skulle nemlig til svømning og så spiser vi sammen, og så får manden varmet mad når de kommer hjem. Her måtte jeg lige smage på pastaen inden den blev varmet og jeg er fan. Så der kom straks pastasalat på madplanen for næste uge.


En lille snak om brug af bouillon: 
Jeg spurgte lidt ind til hvad familien brugte bouillon til. Både for at høre hvor udbredt det er at bruge, men også for at få idéer til madplanen når nu fokus er på netop dette.
Her fik jeg følgende svar:
- I kogevandet til pølser
- Til risotto
- I kogevandet til gammeldags oksesteg
- Som smagsforstærker i suppe
- Som smagsforstærker i sovs

Selv bruger jeg rigtig ofte bouillon til suppe, så mon ikke det er hjemmefra jeg har lært det.

Jeg har ud fra snakken forsøgt mig med en madplan for ugen der kommer, hvor netop bouillon er i fokus. Knorr vil gerne have det hovedsageligt er pastaen der kommer i fokus, men jeg har et par enkelte dage valgt at tænke lidt mere generelt, så vi ikke ender med at blive trætte af pasta. Det er der kommet denne lidt sjuskede madplan ud af. Jeg har nemlig hovedet fuld af idéer, men kan se det ikke helt er lykkes mig at skrive det super godt ned. Så er det godt det er mig der kommer i køkkenet i næste uge.


Jeg tager meget gerne imod input, så sig til hvis du har gode idéer til en ret, som kunne komme på menuen herhjemme. 
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com