Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

torsdag den 18. december 2014

Søvnmangel og julestress - når man ikke kan slå mor radaren fra....

Skrevet ca, kl 3 i nat med pen og papir: 

Ja det burde jo ikke kunne lade sig gøre, at være på barsel og være stresset over julen, men det er jeg. Jeg er nemlig træt, træt, træt....

Med frygt for at det pludselig ændrer sig ved at sige det højt, må jeg indrømme at jeg har børn med gode sovehjerter. Vi løb bare lige ind i et par nætter hvor Trolden var skidt og ikke sov.

Selvom manden stod op med hende er min mor radar slået helt ud, så jeg har bare ikke fået sovet ordentligt. Samtidig ammer jeg lillebror et par gange hver nat, og når jeg så skal sove videre kommer alle tankerne om det jeg lige skal have nået. (Som nu hvor kl, er 3.30 og hele huset sover.)

Min første prioritet efter nætterne uden søvn, var selvfølgelig at få Trolden ovenpå igen. Dernæst skulle manden have sovet ud, så han kan passe jobbet. Jeg nåede bare aldrig rigtig til mig selv.

Når man har valgt at få børn så tæt på hinanden, er der bare ting man ikke selv kan styre. Trolden har for tiden brug for, at både mor og far er der når hun står op. Så hun kommer ind og hiver mig ud af sengen, selvom jeg har aftalt med manden at han står op med hende. Jeg er derfor oppe fra ca. 6/6.30 hver dag. Her sover lillebror gerne efter at være blevet ammet et par gange i løbet af natten. Når Trolden så er kommet i dagpleje er lillebror vågen.

Han tager heldigvis en god lang formiddagslur, og det er her jeg skal nå alt det der skal nås den dag. Omkring middag og indtil Trolden skal hentes står tiden på amning og hygge med lillebror.  Vi henter Trolden ca. kl 15.30 og så sover lillebror gerne et par timer i barnevognen.

Det er jo fint for så får Trolden lidt mor-tid. Mor skal bare lige lave mad, så vi kan spise når far kommer hjem kl 18 (de dage han har tidligst fri). Når manden er sat på bordet tager far sig af Trolden mens jeg kaster maden ned, for nu skal lillebror selvfølgelig ammes.

Manden putter Trolden ca. 19/19.30 og så sover hun som regel med det samme. Så står resten af aftenen på de ting jeg ikke nåede om formiddagen, samt amning af lillebror med mere.

Så efter et par nætter uden ordentlig søvn, er jeg udbrændt og træt. Aner ikke hvornår jeg skal indhente den der søvn, for hverdagen er fyldt godt op. Når jeg så har tid til at sove, er min hjerne så udbrændt, at den ikke kan slå fra og istedet stresser over alt det jeg ikke nåede at få gjort. (som nu)

Manden har selvfølgelig travlt på arbejdet pga. julen, så her er mange af dagene vendt på hovedet lige her op til jul. Jeg er derfor en del alene med begge børn. Midt i det hele står jeg og drømmer om at få sovet bare lidt, mens jeg utilstrækkeligt forsøger at få julestemningen ind i hjemmet.

Utroligt hvad et par nætter uden søvn gør ved en. Måske jeg ender med at sove alle juledagene, mens manden må jonglere med to små. Så bliver han udkørt og så starter det hele forfra. Kan man mon rykke julen. Bare sådan 14 dage mere i december - tak!

Oveni skal lillebror døbes 4. januar, men det må jeg hellere lade være med at tænke på lige nu.....

Og nu kommer den dårlige samvittighed over at brokke sig, når man er privilligeret at have børn der sover godt. I ved janteloven og alt det der. Men det er sgu hårdt når man ikke er vant til at mangle søvnen. Kroppen kan slet ikke holde til det.

Når men god jul og godnat - kl er nu 4.15 og jeg må hellere få sovet lidt inden næste amning og dagen begynder forfra.


Mine skønne unger, når det en sjælden gang lykkes at tilpasse deres lure.

Share:

4 kommentarer:

  1. Åh, hvor kan jeg sætte mig i dit sted. Jeg var lige præcis dér for 1½ år siden. Og jeg endte desværre med at skubbe mig selv så meget i baggrunden at jeg måtte have professionel hjælp til at komme oven på igen. Jeg fandt ud af at det var mine egne forventninger til mig selv, der var værst. Jeg mente også jeg skulle ordne hele huset, lave hjemmelavet grød/mos, ordne vasketøj osv. hver formiddag når lillebror sov. Men det gjorde at jeg aldrig fik hvilet. For vi havde nogenlunde samme rytme som jer. Jeg tog en aktiv beslutning om at skrue ned for mine forventninger til rent hus, rent hår og hjemmelavet mad mens ungerne var helt små. Og så spurgte jeg familie og venner om hjælp. Og lærte at sige nej! Det hjalp mig ud af min lille krise. Ikke at det ikke stadig var hårdt at være mor til to små børn, men det hjalp at slippe alle de satans forventninger.

    Jeg håber du kommer oven på igen. Nogle gange er det utroligt hvad et par gode nætters søvn kan gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja store forventninger nytter ikke med to små børn. Vi er dog i forvejen typerne der tillader rod og gerne laver en ordentlig portion mad, så der er rester til en eller to dage. Så der er ingen tvivl om at det ligger bag min mangel på søvn. Jeg fik sovet lidt, men kan mærke det trænger igen. Trolden er jo så også hjemme på juleferie og lillebror kører tigerspring. Så det kan være svært at finde hyggen frem, men vi prøver :)

      Slet
  2. Sødeste du... Jeg forstår dit dilemma så udmærket og føler med dig. Jeg synes det var så meget nemmere på første barsel, for der var det jo bare dig og den lille - nu er der lige pludselig endnu en at tage hensyn til og når det er en aktiv krabat, så er der ikke meget hvile for mor eller far...
    Jeg lærte ikke rigtig at finde nogen god balance og det er først efter vi er flyttet, at jeg har skruet forventninger til at ordne vasketøj, rengøring osv. ret meget ned. Når man har en mand, der arbejder i butik og selv har haft fuldtidsarbejde plus RIGTIG meget sygdom hele efteråret, så er det bare ikke nemt at nå det hele og så er det ofte søvnkontoen, der går i minus. Jeg håber at du nu får lidt tid til at sove mens lillebror tager sig nogle gode lure og at i ikke rammes af sygdom, så møllen kører igen. Masser af kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde :) Ja ved I har været hårdt ramt og håber det kommer til at gå fremad for jer nu.
      Jeg har fået sovet lidt, men min krop har det ikke godt, så alt er stadig lidt i undtagelsestilstand herhjemme. Så jeg håber bare vi kan kører lige omkring 0-punktet og ikke ender med at ryge på minus overskud igen. :)

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com