Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

onsdag den 20. maj 2015

En tur i haven

Den dejlige morgensol blev her til morgen brugt på en lille gåtur rundt i haven, mens lillebror tog en tidlig lur.  Her kommer en lille oversigt over hvordan have har udviklet sig. Mest til min egen hukommelse, men måske der er andre der synes det er lidt hyggeligt med inspiration fra en nybegynder.

Der er sket en del siden Trolden og jeg såede i vindueskarmen i starten af april.

Vi såede i starten af april i vindueskarmen:

Salat - Salaten nåede Trolden at plukke de små fine spirer fra, så det blev ikke til noget. Jeg har dog sået igen i mit højbed i starten af maj. Se billede længere nede.

Tomat - Her blev alle de små frø til fine små stiklinger og jeg har i starten af maj måned plantet nogen af dem om i selvvandingspotter, der nu bor i udestuen. Se billede længere nede.

Agurk - Agurkerne var dem der først kom frem. Desværre nåede Trolden at plukke dem og trods et forgæves forsøg på at plante dem om lykkedes det desværre ikke at redde dem. Jeg har derfor forsøgt at plante på ny i starten af maj måned i selvvandingspotter. Se billede længere nede.

Peberfrugt - Her havde jeg givet op. Synes ikke rigtigt der skete noget. Ud af de 6 små potter der var i minidrivhusene kom der dog efter lang tids venten 2 stiklinger frem. Den ene fik lov at blive i det lille drivhus og bor der stadig, da jeg lige skal finde ud af hvad der skal ske med den. Den anden er kommet i en selvvandingspotte og bor i mit lille flytbare have drivhus.

Chili - Her gav jeg op og købte en fin plante på Søbysøgaard til Økodag, som står rigtig fint i mit vindue i køkkenet (dog ikke noget billede af denne). Efterfølgende dukkede der dog 2 små stiklinger frem i minidrivhuset og dem har jeg idag forsøgt at sætte ud i en selvvandingspotte i udestuen og så må jeg se hvad der sker.

Dild - Blev plantet om i starten af maj og sat i mit flytbare have drivhus og gror rigtig fint.

Basilikum - Basilikummen blev slet ikke til noget og jeg skal lige have sået det igen når det bliver lidt varmere i udestuen, så det kommer væk fra pilfingerhøjde.

I midten af april og starten af maj såede jeg desuden:

(der er sået det samme af to omgange, da vi fik et par nætter med frost og jeg derfor ikke er sikker på første omgang bliver til noget)

Højbed 1: Pluksalat og rucola - her sker ikke så meget, men lidt er der kommet op. Desværre har maj været lidt kold, så jeg håber der kommer mere senere.

Højbed 2: Spinat og radiser - Spinaten vil ikke rigtigt vise sig, men radiserne gror fint og jeg har idag høstet et par stykker af de første der blev sået i midten af april.

Krukke: Forårsløg

Nyt bed: Tornfri brombær.

Ved legehuset: 4 solsikker sået sammen med Trolden.

Derudover har jeg fra sidste år et bed med jordbær og et bed med hindbær.

Jordbærrene fylder hele bedet og brugte rigtig meget energi på at brede sig sidste år, så jeg er spændt på om der kommer flere bær i år.

Hindbærene har bredt sig rigtig meget i år og jeg glæder mig til efteråret, hvor der gerne skulle komme masser af lækre bær.


Til venstre:
Øverst: Mine nye agurker plantet i starten af maj.
Nederst: Mine chiliplanter sået ud i selvvandingspotte idag den 20/5.

Midten:
Øverst: Mit hindbærbed
Nederst: Tomatplanter i selvvandingspotter. Der er 2 planter i 2 af potterne, så jeg skal lige have taget den ene fra.

Til højre:
Øverst: Mine radiser og spinaten der gemmer sig + mit jordbærbed
Nederst: Forårsløg sået i starten af maj. Dild og peberfrugt plantet ud fra vindueskarmen.

Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com