Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

mandag den 11. august 2014

Cheesecake med rabarbersirup pyntet med rabarber chips

Herhjemme har vi heldigvis haft adgang til mange rabarber i år og det er der kommet lidt forskellige lækkerier ud af. En af dem var dette eksperiment, som jeg faktisk er ret godt tilfreds med. Jeg har kommet lidt marcipan i kiksebunden, for marcipan er altså godt i bagværk. Det smager ikke vildt meget igennem, men det tror jeg er helt fint, for ikke at ødelægge den skønne smag af rabarber.


Rabarberchipsne er lavet et par dage i forvejen, så dem får I lige en hurtig opskrift på her.

Rabarberchips

2 stængler rabarber
1 dl vand
150 g sukker
25 g glukosesirup

Skær stænglerne i meget tynde skiver på skrå med en skarp kniv.

Kom vand og sukker i en gryde og kog det op. Lad det koge i ca. 10 minutter, tilsæt glukosesirup og tag gryden af varmen.

Lad rabarberskiverne trække i sukkerlagen i ca. 20 minutter.

Anbring derefter skiverne på en bageplade med bagepapir og bag dem i ovnen ved 80 grader i 3-4 timer. De skal være sprøde.

Opbevar dem i en tætlukket beholder langt væk fra fugt.

Rabarbersirup

300 g rabarber i skiver
2 tsk vanilje ekstrakt
3 dl vand
180 g sukker

Kog rabarber, vanilje ekstrakt og vand i en gryde i ca ½ time til rabarberne er møre.

Læg en si med et rent viskestykke over en skål og hæld grydens indhold heri. Lad saften dryppe ned i skålen og hæld den tilbage i gryden.

Tilsæt sukker og kog det ind til en sirup. Hæld sirupen på flaske og lad den køle.

Cheesecake

25 g smør
35 g revet marcipan
8 digestive kiks
300 g flødeost
150 g cremefraiche
kornene fra ½ vaniljestang (jeg brugte vanilje twisteren fra Dr. Oetker)
75 g sukker
1 tsk limesaft
Rabarbersirup

Knus kiksne og bland dem med smeltet smør og marcipan. Fordel massen i en ca. 18 cm springform og stil bunden på køl.

Pisk flødeost, cremefraiche, vanilje, sukker og limesaft sammen, så osteblandingen bliver luftig.

Tilsæt ca. 1 dl rabarbersirup eller efter smag og fordel osteblandingen over kagebunden.

Lad den stå på køl et par timer eller allerhelst natten over.

Pynt med rabarberchips lige inden servering. 
Share:

2 kommentarer:

  1. Jeg har straks printet opskriften, for mine rabarber trænger til at blive trukket og jeg var i tvivl om hvad jeg skulle bruge dem til, når nu manden er på kur og jeg ikke skal bage kage, så nu laver jeg en gang sirup (til når pandekager og andre kager er tilladt igen) :) kh Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. God plan. Det er netop super smart når tingene kan kombineres, så man får mere glæde af det :)

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com