Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 12. september 2014

Gammeldaws æblekage med makroner og ristede havregryn

Indrømmet jeg har aldrig nogensinde lavet gammeldaws æblekage før. Jeg er så priviligeret at have fødselsdag her i efteråret, så det har altid været fast inventar på fødselsdags bordet, men istedet for at lave det selv har det været min mor der har været i sving. Det er derfor også ved at være længe siden denne klassiker har ramt min mave, så da en af dem jeg følger på instagram lagde en teaser ud, med deres æblekage måtte min gravide mave altså også have del i dette.

Jeg fik slet ikke spurgt mor hvordan hun plejer at gøre, men gik egentlig bare igang og jeg er super tilfreds med resultatet. En simpel klassiker med et twist. Jeg ville gerne have noget der knasede lidt, men uden det blev alt for sødt og samtidig bevare den originale smag.


Jeg kunne fylde ovenstående 2 l skål, så hvor mange du mener der er til kommer helt an på hvor glad man er for æblekage.

Gammeldaws æblekage med makroner og ristede havregryn. 
1 kg æbler
1 vaniljestang
2 dl havregryn
½ dl sukker
50 g makroner
2,5 dl piskefløde

Skræl æblerne og skær kernehuset fra. Kog med en vaniljestang til det er muligt at mose æblerne.

Stil æblemosen til afkøling.

Rist havregryn og sukker på en pande og stil det ligeledes til afkøling.

Når ovenstående er kølet af, knuses makronerne og blandes sammen med havregrynene.

Læg et lag af knas i bunden og derefter æblemos, endnu et lag knas og æblemos og slut af med et lag knas.

Pisk fløden og top med flødeskum lige inden servering. 
Share:

1 kommentar:

  1. Den ser god ud og minder meget om den du plejer at få. Der kommer jeg rasp i, af og til hakkede nødder og så makroner. Må smage din variant snart. Knus mor.

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Follow by Email

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Home by Bianca | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com