Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

onsdag den 24. november 2010

Chokoladecupcakes og eksamenstid!

Mit ene studie foregår således at man går på arbejde på fuld tid og læser om aftenen. Jeg har så en enkelt undervisningsdag ca. hver 14. dag i Herning (bor i Odense) + hjemmeopgaver, der afleveres via et studieforum. Det betyder at mange af mine aftener forgår med næsen i bøgerne, hvilket dog er på det højeste for tiden, så jeg glæder mig til den 13. dec, hvor bøgerne kan holde juleferie indtil den mundtlige eksamen i januar.

Men da jeg skal skrive eksamenssynopsis den anden weekend i december og først har sidste undervisningsgang mandagen før (arbejder så dagene op til på fuld tid) er jeg lidt presset. Det betyder at jeg har været nødt til at planlægge min tid således at der er mulighed for at få læst lidt hver dag. (Skal også lige aflevere en hjemmeopgave i faget + læse op til den sidste undervisningsgang - og arbejder jo fuld tid)

Så der er desværre ikke så meget tid til kagebagning. Men har så været så heldig at min veninde vil bage julekager med mig i weekenden, det betyder at jeg er tvunget til at komme tidligt op og få læst om formiddagen, så vi er klar til tøsehygge om eftermiddagen. Det er da en motivation der holder!

Lidt kagebagning har jeg dog nået inden denne stressede tid. Havde gæster til spisning en hverdagsaften og da man jo efterhånden er for stolt til at invitere uden at lave kage, måtte jeg igang med at tænke kreativt. Vi har italiensk vanilieis i fryseren og hvad er bedre til det end chokolademuffins. Jeg fik derfor lavet denne dessert. (manden tog sig af hovedretten, hvilket jeg faktisk synes er en ganske god fordeling)



Det er meningen de skal være flydende i midten, men det lykkedes bare ikke for mig. Tror måske de blev for kolde. Fik hellere ikke drysset med flormelis, men gæsterne roste dem og det smarte var, at jeg lavede dem klar inden gæsterne kom og satte dem i ovnen lige efter hovedretten, mens der blev ryddet væk.

Indhold: (til 8 stk)

4 spsk margarine, blødgjort
50 g sukker
1 stort æg
85 g hvedemel
3/4 tsk bagepulver
1 spsk kakao
50 g mørk chokolade
flormelis til drys

Kom 8 enkelte papirsforme i en muffinsform eller sæt 8 dobbelte papirforme på en bageplade.

Kom margarine, sukker, æg, mel, blandet med bagepulver og kakao i en stor skål og pisk det sammen med en håndmikser, indtil det lige netop er jævnt.

Kom halvdelen af dejen i kageformene. Lav en fordybning i hver kage med en teske. Bræk chokoladen i 8 lige store stykker, læg et stykke i hver fordybning og kom resten af kagedejen over. (jeg satte bare chokoladestykket ned i dejen, da jeg ikke synes den er samarbejdsvillig nok til at man kan lave en fordybning)

Bag kagerne i en forvarmet ovn ved 190 grader o 20 min, eller indtil de er hævet godt og føles fjedrede. Lad kagerne stå i 2-3 min, før de serveres varme, drysset med sigtet flormelis.
Share:

2 kommentarer:

  1. Hej Bianca
    Tak for sidst. Det var hyggeligt lige at sige hej i weekenden.

    Jeg har i øvrigt været på indkøb og har købt tyller til at sprøjte icing på cupcakes. Jeg har ikke tidligere gjort det i dekoration af cupcakes, så det kan være jeg vender tilbage med spørgsmål :-)

    SvarSlet
  2. Hej Asli!
    Selv tak! Det var rigtig hyggeligt... og er dybt imponeret over du kunne huske mig... Har ikke selv den bedste hukommelse, så det syns jeg altså er sejt... :D

    Du giver bare lyd... Hvis du skal bruge gode idéer til opskrifter og sammensætninger siger du også bare til... :D

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com