Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 19. december 2014

Dr. Oetkers juleopskriftshæfte 2014 - Saftig julekrydderkage

Traditionen tro har jeg igen i år lavet en opskrift fra Dr. Oetkers juleopskriftshæfte. Desværre har jeg været lidt sent ude, da jeg endte med at måtte skrive efter et hæfte hos Dr. Oetker, da jeg ikke kunne finde nogen i butikkerne. Samtidig kræver det lige lidt mere planlægning, når jeg har en mand der står i butik og derfor i perioder er meget alene med to små børn.

Opskriften blev derfor valgt ud fra det jeg lige havde i skabe og skuffer, men jeg har faktisk bagt den allerede to gange, da den smager fantastisk, og forsvinder hurtigere end jeg kan bage en ny.


Opskriften er at finde på Dr. Oetkers hjemmeside lige her, sammen med alle de andre juleopskrifter.

I opskriften skal bruges Dr. Oetker Korender, men det kunne jeg desværre ikke finde, så det har jeg udeladt, men opskriften lyder således:

Brug en springform Ø 22 cm 12-16 portioner (jeg brugte en brødform foret med bagepapir)

200 g blødt smør
200 g sukker
1 tsk. Dr. Oetker Naturlig Vaniljeekstrakt
4 æg
200 g hvedemel
2 tsk. Dr. Oetker Brunt bagepulver
1 pose (75 g) Dr. Oetkher Korender
1 bæger (100 g) Dr. Oetker Appelsinskal
1 pose (50 g) Dr. Oetker Hakkede mandler
1 pose (100 g) Dr. Oetker Chokolate Chips, Dark

Pynt: 1 pose (50 g) Dr. Oetker Mandelflager

Tænd ovnen på 160 grader varmluft.

Pisk smør, sukker og vaniljeekstrakt sammen i en skål. Tilsæt æggene et ad gagen og pisk mindst 1-2 minutter for hvert æg, så dejen bliver let og luftig.

Bland sigtet hvedemel og brunt bagepulver sammen og rør det i blandingen lidt efter lidt.

Vend herefter korender, appelsinskal, hakkede mandler og Chocolate Chips i dejen.

Kom dejen i en smurt springform, stryg overfladen glat og drys med mandelflager.

Bag kagen i 50-60 minutter

Lad kagen hvile i 10 minutter, inden den tages ud af formen. Lad den afkøle helt på en bagerist.

Dr. Oetker tipper: Mandelflagerne kan erstattes med hasselnøddeflager. 
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com