Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

onsdag den 5. januar 2011

Madplan, træning og forsøg på at udvise overskud

Manden og jeg er ikke de bedste til at have overblikket, når det kommer til at få lavet aftensmad. Derfor er vi gået ind i det nye år med at lave madplan (er forsøgt en gang før, så nu må vi se hvor længe det holder denne gang). Samtidig er planen, at der skal trænes lidt mere, da jeg desværre må indse, at jeg ikke kan være i særlig meget af mit tøj mere.

Der er lavet nogle gode ting allerede og idag er ingen undtagelse: Græsk spinat- og fetatærte med tzatziki og grovboller. Tærten kommer her opskriften på. Den er fra bogen Fedt af!, men jeg har valgt at lave almindelig grovtærtebund istedet for filodejen.

Inden maden fik vi trænet, så det var klaret, så vi var klar til en lækker aftensmad. Efter maden fik jeg gjort klar til langtidshævede flutes og fik bagt knækbrød. Så må det være nok for idag. Synes i hvert fald overskuddet er ved at være brugt op, men glæder mig allerede til at få prøvet en masse andre nye lækre opskrifter af.



Så er dejen til flutesne klar til imorgen.

Græsk spinat- og fetatærte:

4 personer

6 tynde plader filodej
2 dl hytteost 5%
1 dl skummetmælk
2 spsk hvedemel
2 æggehvider
olie på spray
1 bagekartofel (240 g) skrællet og revet
1 lille squash, skåret i terninger
2 fed hvidløg, finthakkede
1 dl hønsebouillon
200 g frossen spinat
2 forårsløg, finthakkede
½ tsk tørret oregano
½ tsk revet citronskal
½ tsk salt
lidt sort peber
50 g feta 40 %

Opvarm ovnen til 200 grader.

Tag de frosne filodejplader op ½ time før de skal bruges.

Bland hytteost, mælk, mel og æggehvide i en foodprocessor eller blender.

Spray en stegepande med lidt olie og kom kartoffel, squash, hvidløg og bouillon på. Kog ca 5 min eller indtil grøntsagerne er møre og væden absorberet. Kom spinat og forårsløg i og rør rundt. Lad det koge i ca 2 min. Fjern panden fra varmen og tilsæt oregano, citronskal, salt og peber. Stil denne blanding til side.

Spray tærteform med løs bund med lidt olie. Læg en filo-plade ad gangen i og spray med lidt olie mellem hver. Lad dejen hænge lidt ud over kanten.

Kom osteblandingen i filo-bunden og kom spinatblandingen over.

Drys med smuldret feta til sidst. Spray den overhængende dej med lidt olie og buk den løst ind over fyldet. Midten skal være åben.

Bag tærten ca 35 min eller indtil filodejen er gylden.
Share:

3 kommentarer:

  1. Ihh søde Bianca, som du dog lægger stærkt ud! Jeg har også masser af ambitioner for det kommende år, med madplaner, sundere mad osv, men indtil videre har jeg haft en rygrad som en regnorm og givet efter for mandens luner, men håber på jeg kan få sat skik på ham...
    Tærten ser super lækker ud og jeg vil vædde med, at den bolle der ville smage SÅ godt med en skive ost på også ;)

    Håber på at din ihærdighed og viljestyrke bærer frugt! Knus Agnethe

    SvarSlet
  2. kunne man få opskriften på bollerne? de ser dejlig grove ud.

    SvarSlet
  3. Karoline-> Må desværre erkende at jeg ikke kan finde den og da det er et helt år siden jeg bagte dem, ved jeg ikke lige hvor jeg skal lede. Har dog andre gode opskrifter på boller, hvis du kigger under etiketten: Opskrifter-Brød og boller.. Håber du finder noget du kan bruge :)

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com