Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

søndag den 4. august 2013

Grillmad - pizza på pizzasten

Sidste år var vi så letsindige at købe en pizzasten. Denne er imidlertid aldrig blevet brugt før denne sommer. Det har da helt klart været en fejltagelse. Vi har nu bagt pizza på grillen hele 2 gange inden for 8 dage, så godt smager sådan en pizza nemlig.

Kodeordene er indirekte varme, opvarmet pizzasten, den rigtige pizzadej og sidst men ikke kun 3-4 slags fyld på hver pizza.

Jeg snusede lidt rundt på nettet nogle af alle de skønne madblogs, som jeg troligt følger, på jagt efter den perfekte opskrift på pizzadej. Valget faldt på Newyorkerbyheart.dk, som har denne nemme og lækre opskrift. Her brugte jeg opskriften på pizzasovs, for den var da også bare lige til at gå igang med.

Fyldet kan man veksle i en uendelighed, det er vel egentlig kun ens egen smag der sætter grænser. Vi valgte dog at bruge mozarella, da vi synes det giver den bedste smag.


Champignon, chorizopølse, mozarella og basilikum


Champignon, kogt kylling, grøn peberfrugt og mozarella


Kogt kylling, champignon, tomater, mozarella og basilikum


Røde pølser, tomat, artiskok (på halvdelen), mozarella og basilikum. 


Jeg lavede pizzadejen aftenen før lige inden sengetid og lod den stå i køleskabet indtil en time før den skulle bruges. Ellers fulgte jeg Birthes opskrift fuldstændig. Jeg tillader mig at skrive opskriften som jeg lavede den her:

4 pizzaer:
3 dl lunkent vand
12 g gær
2 tsk salt
1 spsk olivenolie
ca. 600 g hvedemel
50 g blødt smør

Gæren røres ud i det lunkne vand. Tilsæt salt og olie. Mel og det bløde smør tilsættes lidt efter lidt. Dejen samles og æltes lidt. Lad hæve i køleskabet til aftenen efter og tag ud 1 time før dejen skal bruges.

Pizzasovs:
1 dåse flåede tomater
1 spsk olivenolie
1 tsk tørret oregano
frisk basilikum
1 fed hvidløg
salt og friskkværnet peber
lidt sukker

Det hele blendes godt sammen.

Tilberedning:


Jeg gjorde alt fyldet klar, da man logisk nok, kun kan lave en pizza ad gangen på pizzastenen. (min basilikum står udenfor og hygger sig i en fin krukke).

Pizzaerne blev bagt i ca. 12 minutter med låg på kuglegrillen. 
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com