Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

mandag den 26. marts 2012

Påskeæg i lange baner - lørdagshygge med søs

Lørdag morgen kom min søster forbi sammen med min skønne nevø på 2 år. Et af målene for dagen var at få lavet lidt påskeæg. Derfor gik vi i sving med at lave disse skønne æg, mens Milas sov.


Havde helt glemt hvor lang tid det kan tage at lave, men jeg synes de blev super fine.

Min søster lavede også lidt andre ting, som bjørne og terninger, men det er også hendes første forsøg med cakepops, så hun skulle prøve noget af.

Da det kun er mit andet forsøg, er jeg dog allerede nået frem til at masse produktion er vejen frem. Altså jeg bestemmer mig for en type design og holder mig til det.


Først fik vi lavet kagemassen. Jeg har lavet den af romkugledej, så har ikke nogen bestemt opskrift på den, men gør følgende:

Jeg smuldrer først kageresterne (som jeg har taget op af fryseren og tøet op) i min Kenwood. Derefter kommes der en rest af noget smørcreme i (dette har jeg som regel også lidt af i fryseren). Derefter tilsættes lidt mørk rom og hindbærmarmelade indtil massen har den ønskede smag og konsistens. Man kan med fordel også putte kakaopulver i, det bliver de bestemt ikke dårligere af.

Til denne portion brugte vi grillspyd som jeg alligevel bare havde liggende, da vi har købt nogle i metal til når vi griller.

De er overtrukket med Wiltons Candy Melts, som er varmet et par minutter i mikroovnen og blandet sammen med lidt smeltet palmin indtil det har den ønskede konsistens. Det skal være meget glat, så overskydende candy kan rystes af cakepop'en.

Derfor smeltede vi lidt Candy Melts, som vi derefter stak pindene i før vi formede kagemassen og satte på pinden. Dette fordi candy melten skal størkne, så kagemassen bliver hængende på pinden, når man ryster det overskydende af når de overtrækkes.

Derefter skal de stå og størkne.


Da de havde stået og størknet fik vi smeltet lidt mere candy melts, tror vi endte med at bruge 1½ pose. Kan dog kun sige at man skal passe på med at give det for meget varme i mirko'en. Vi endte nemlig med at måtte smide en portion ud, da vi havde glemt den, så den var endt med at blive brændt og lugte meget slemt.

Men det endte med vi fik dem overtrukket pænt. Man kan med fordel overtrække dem to gange, så får man en mere glat og jævn overflade.

De skal derefter stå og tørre, eller hvis man ønsker krymmel eller andet sat på, måske ører, næser eller hvad man ellers kan finde på (lavet af f.eks. fondant) skal de sættes på efter sidste lag, dvs. inden det tørrer.

Vi endte med at blande lidt forskellige farver RI, da de havde stået og tørret og så var det ellers bare i sving.

Min del af cake pops'ne endte med at se således ud. Jeg er sikker på min søster viser sine på sin blog lige her.


Share:

8 kommentarer:

  1. Hvor er de bare søde :) Jeg glæder mig til at komme igang med årets påskeproduktion :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja elsker påske - det betyder foråret er her. Skønt skønt! Glæder mig til at se hvad du får kreeret :)

      Slet
  2. Hvor er de bare fine.. og mums jeg elsker jo cakepops.. ;o))

    SvarSlet
    Svar
    1. I know.. Du er jo også super god til at lave dem :D

      Slet
  3. De ser fantastiske ud, jeg er sikker på de bliver en kæmpe succes ved en 2-årig...

    SvarSlet
  4. Wow, hvor er de fine!! Jeg er sikker på at der bliver nogle glade modtagere :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak - det håber jeg. Nu må vi se hvor mange der ender med at være tilbage. Manden min elsker romkugler, så her er fyldet altså et hit :)
      Knus

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com