Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

tirsdag den 18. oktober 2011

Stedmoderens æbletærte

Endnu en opskrift fra Æblekogebogen. Den smagte virkelig godt og der spredte sig en skøn duft af jul (kanel) i hele huset. Dejligt når det udenfor er koldt og man bare har lyst til at hygge. Denne var beregnet til dessert efter lørdagens middag hos min søster og svoger. Derfor bagte jeg den ikke helt færdig, men sørgede for den kunne varmes i 5 min når det var tiden. Jeg kom til at skrælle æblerne i ren vane, men det er slet ikke nødvendigt. Mandelsplitterne har jeg selv lavet ved at smutte 50 g mandler. Da vi skulle skære tærten var det svært at få den op samlet. Min veninde foreslog at man efter at have smurt tærtefadet dryssede mel over, så det må prøves en anden gang.



125 g mel
75 g koldt smør
25 g sukker
1 spsk vand
½ kg spise æbler
ca 75 g sukker
50 g mandelsplitter
1 tsk kanel

Hak smørret ud i melet, til det ligner reven ost og saml hurtigt dejen med sukker og vand. Tryk dejen ud i en smurt tærteform og lad den hvile i køleskabet i mindst en halv time.

Vask æblerne imens og skær dem i kvarte. Fjern kernehuset og skær æblerne i smalle skiver.

Forbag tærtebunden ved 200 grader i ca. 8 min, til dejen er let gylden. Tag tærten ud af ovnen og læg æbleskiverne på bunden.

Drys sukker, mandelsplitter og kanel over og bag tærten færdig ved 175 grader i ca. 30 min.

Server tærtnen lun eller kold med creme fraiche eller flødeskum.


Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com