Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

lørdag den 2. juni 2012

Rabarbersaft

Med alle de skønne rabarber jeg havde fået mig med hjem fra svigermor, ville jeg i første omgang forsøge mig med lidt rabarbersaft. Jeg har flere steder set dette lavet og det ser altså super lækkert ud.

Da jeg ikke rigtigt kunne huske en bestemt opskrift, forsøgte jeg mig ud fra hukommelsen.

Jeg havde i Søstrene Grene fundet disse tre fine flasker, som jeg synes passede perfekt til formålet.



Fremgangsmåden jeg fulgte:

1 kg rabarber
245 g rørsukker
155 g alm. sukker (jeg løb tør for rørsukker)
1 liter vand
2 tsk Nonoxal
Atamon

Først vaskes flaskerne af og skylles i Atamon.

Rabarber vaskes og skæres i tern.

De kommes i en gryde sammen med rørsukker, sukker, vand og Nonoxal.

Det hele koges ved svag varme i 20-30 minutter til rabarberne er kogt møre.

Læg en si med et viskestykke over en skål og hæld grydens indhold i, så væsken bliver siet fra.

Hæld rabarbersaften på flasker og lad dem køle lidt inden låget sættes på.

Den resterende rabarbermasse samles sammen i et glas (ligeledes skyllet i Atamon) og gemmes til andet brug. Jeg har allerede lidt planer for denne, så det vil I høre meget mere om i et senere indlæg.

Share:

2 kommentarer:

  1. YUM! Jeg venter stadig lidt endnu på, at mine forældres rabarber bliver helt klar til høst ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men det er hele ventetiden værd ;) Var også meget imponeret over svigermors kæmpe rabarberbed, men klager skam ikke når nu hun deler ud :)

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com