Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

tirsdag den 13. september 2011

Limeknapper

Efter svendegildet havde jeg lidt limefrugter, der skulle bruges inden de blev for gamle, så der blev tænkt og tænkt over hvad jeg dog skulle finde på. Endnu en gang var det et af mine Spis Bedre blade, der gav mig løsningen. Det blev det fra juni 2010, hvori jeg fandt en hurtig og nem opskrift på limeknapper.

De fik desværre et par minutter for meget, men jeg lavede en dobbelt portion, som ligger i fryseren til en anden god gang, så det må jeg bare huske.

Jeg ved heller ikke hvor tydeligt det blev, men på siden af knapperne er der perlesukker, der er farvet grønt. Det vil helt sikkert også træde mere frem hvis bagetiden blev lidt kortere og det er da festligt.


De er meget nemme at lave og der bliver ca. 60 stk. ud af en opskrift.

Det skal du bruge:
1 usprøjtet lime
2½ dl hvedemel (150 g)
3/4 dl sukker (60 g)
100 g smør

Pynt:
½ dl perlesukker (40 g)
nogle dråber grøn frugt farve
(jeg brugte pastafarve fortyndet med lidt lys alkohol og det fungerede fint)

Riv limeskallen. Rør limeskal, mel, sukker og smør til en dej, gerne i en foodprocessor. Del dejen i 2 dele, og rul til pølser, 35 cm lange og 3 cm i diameter. (mine blev alt for tynde hvis de skulle nå den 35 cm, så nøjedes med at lave dem kortere)

Farv perlesukkeret grønt med frugtfarve. Rul dejpølserne i sukkeret og læg dem koldt i ca. 30 min.
(jeg lagde dem i køleskabet over natten og farvede først perlesukker dagen efter, da jeg ikke ville fryse den anden dej med perlesukker på, og derfor lige så godt kunne se om det fungerede. Det gjorde det!)

Sæt ovnen på 200 grader. Skær pølserne i ½ cm skiver, og læg kagerne på plader med bagepapir.

Bag midt i ovnen i ca. 10 min (her skulle jeg vist have nøjedes med 8 min, men prøv dig frem).

Lad kagerne afkøle på en bagerist.
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com