Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

onsdag den 16. november 2011

Vanilleringe - Dr. Oetkers juleopskriftshæfte 2003

I år har jeg juletema her på bloggen, hvor jeg vil forsøge mig af med forskellige opskrifter fra Dr. Oetkers juleopskriftshæfter. De har udgivet et hvert år siden 2003, og jeg vælger en opskrift ud fra hvert hæfte, så ialt skulle jeg gerne nå igennem 9 af deres julekager.

Da vi i søndags lavede juledekorationer hos mig, var det oplagt at komme igang med mit juletema og jeg fik derfor valgt opskriften fra 2003 hæftet ud.

Det blev til disse vanilleringe, som var nemme at lave og smagte rigtigt godt. Der var ikke mange tilbage da mine gæster gik hjem, så mon ikke de bliver bagt igen, nok ikke i år, men måske til næste juledekorationsdag.

Opskriften var nem at gå til, men jeg kan med sikkerhed sige at det er første gang jeg har trykket kogte æggeblommer gennem en sigte. Dette skulle nemlig gøres i denne opskrift, men hvad gør man ikke for at smage på kage. I får opskriften her og husk på at alle opskrifterne fra 2003 hæftet kan hentes lige her.



3 æg
1 æggeblomme
160 g flormelis
350 g mel
250 g blødt smør
1 vanillestang
1 tsk vanillesukker
1 æggeblomme til pensling
glasur af flormelis, kakao og vand

De 3 æg koges i 10-12 minutter, skylles med koldt vand og pilles.

Flormelis og mel sigtes i hver sin skål.

Æggeblommerne trykkes gennem en fin sigte og røres sammen med den friske æggeblomme og siet flormelis.

Lidt efter lidt tilsættes smørret og indholdet af vanillestangen.

Tilsæt mel og ælt det hele til en glat mørdej.

Kom dejen i alufolie og lad den hvile mindst 3 timer i køleskabet.

Del dejen i valnøddestore stykker og rul hvert stykke ud i 10 cm stænger, som pensles med æggeblomme i hver ende .

Form dem til ringe og læg dem på en bageplade med bagepapir.

Bages midt i ovnen og afkøles på en bagerist.

Lav glasuren i en pose, klip posens ene hjørne af og dekorer vanilleringene.

Bagetid: 190 grader forvarmet (170 grader ved varmluft) i ca. 10-12 minutter.
Share:

4 kommentarer:

  1. De ser rigtig lækre ud!

    Er også selv så småt kommet i gang med julebagningen, så tak for linket til alle julehæfterne.

    De er nu downloaded :-)

    SvarSlet
  2. Ej, hvor er de blevet fine :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  3. De ser bare rigtig gode ud Bianca! Men jeg skulle lige til at skrive, at du da er gået lidt tidligt i gang med julegodterne... Kan nu godt se, at det var ret passende, når i alligevel skulle jule den i weekenden... Var de så gode???

    Knus Agnethe

    SvarSlet
  4. Frk. Struds -> Du kan tro de er gode! Synes også bare det er super smart at man selv kan hente hæfterne.

    Birthe-> Tak! De var virkelig en succes.

    Agnethe-> De var super gode og ja vi tog hul på juleherlighederne lidt tidligt, men det var simpelthen fordi jeg ikke var hjemme denne weekend, så jules skulle der altså ;)
    Knus

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com