Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

onsdag den 2. november 2011

Farsbrød med feta, rodfrugter, bagte tomater og whiskey sauce

Så er der serveret:


Manden min har haft arbejdsweekend, så maden til lørdagens gæster var min tjans. Jeg ville gerne lave noget der passede til årstiden og samtidig var guf for øjnene. Det synes jeg selv er lykkes rigtig godt. Samtidig var det noget, der kunne gøres klar og så sættes i ovnen efterhånden, som det passede tidsmæssigt. Nemt og overskueligt, hvilket jo altid er en kæmpe fordel.


Farsbrød med feta:
Opskriften til farsbrødet med feta er fundet i God mad, let at lave. Jeg har ikke fulgt opskriften helt, da vi ikke lå inde med noget franskbrød. Jeg skriver derfor opskriften, som jeg har lavet den:

1 dl mælk
50 g rasp
600 g hakket svinekød
½ tsk salt og friskkværnet peber
2 tsk tørret oregano
1 fed hvidløg
1 æg
1 pk bacon

Til fyld:
200 g fetaost
3 spsk hakket persille eller anden krydderurt
1 hakket løg

Rør kødet sammen med mælk, rasp, salt og peber, krydderurter, hakket hvidløg og æg.

Lad farsen hvile i ca. 15 min i køleskab.

Smuldr fetaosten og bland det med persille og løg.

Bred halvdelen af farsen ud i et smurt ovenfast fad og fordel fyldet ovenpå.

Læg den anden halvdel ovenpå, så det danner et brød.

Læg bacon skiverne ovenpå.

Sæt fadet i en kold ovn ved 200 grader i ca 1 time.

Tag ud og læg sølvpapir over i ca. 15 min, mens tilbehøret bliver færdigt.

Rodfrugter:
Rodfrugterne er oplagt til en efterårsret og nemme at lave.

Rodfrugterne skrælles og skæres i tern, stænger eller hvad man nu lige synes.

De lægges i en bradepande med bagepapir og olie hældes over og blandes med rodfrugterne.

Sættes i ovnen ved 200 grader i ca. 30 min.


Bagte tomater:
De bagte tomater var super nemme at lave og jeg undrer mig noget over, at jeg aldrig har lavet det før.

Jeg har gjort som følger:

Smør fadet med lidt olie, så tomaterne ikke hænger fast.

Skær tomaterne over på midten og drys med salt (jeg brugte urtesalt), friskkværnet peber og tørret timian.

Sæt i ovnen ved 200 grader i 20 minutter.

Whiskey sauce:
Whiskey saucen har jeg lavet før og opskriften kan findes her.


Brød og kryddersmør:
Brødet og smørret var en rest fra mit svendegilde, som jeg fandt i fryseren, så det måtte også på bordet. 

Opskriften på begge dele kan findes her
Share:

4 kommentarer:

  1. Uhmm, det ser godt ud Bianca - og den whiskeysauce, må jeg vist hellere prøve :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Guf, hvor ser det lækkert ud Bianca :) Skægt med feta i farsbrød - det lyder voldsomt delikat :)

    SvarSlet
  3. Nomnomnom det ser bare ALT for lækkert ud Bianca! Altså hvor ville jeg godt sidde med til middag hos dig da... Du får altid bixet noget fedt sammen og det er altid brandgodt ud :D

    SvarSlet
  4. Birthe-> Tak! Kan virelig varmt anbefale whiskey saucen. Prøv den :)

    Kristine-> Tak. Det smagte rigtig skønt, men nu elsker jeg også alt der har med ost at gøre :D

    Agnethe-> Tak søde. Du skal være så velkommen :D

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com