Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

fredag den 18. november 2011

Tomat tærte

Fakta havde tilbud på tomater - 1 kr stk, så derfor blev en af retterne i sidste uge en hurtig nem tomat tærte.



Jeg er ikke særlig god til at lave tærter. Jeg ved ikke hvorfor, men når mørdejen har hvilet i køleskabet smuldrer det hele for mig. Derfor har jeg denne gang forsøgt at trykke dejen ud i tærteformen og så lade den hvile i formen og det fungerer fint, så det er vist bare min løsning.

Jeg nåede at lave hele to tærter i sidste uge, men bunden efter to forskellige opskrifter. Synes begge er rigtig gode, så hvilken en jeg vælger at bruge, kommer nok mest an på hvad jeg har i køleskabet.

Fyldet er lavet lidt på slum, da jeg ikke rigtigt har fået målt af, men blot har blandet tingene sammen, men jeg vil forsøge at skrive nogle ca. mål til jer.

Opskrifterne på bundene er fra God mad, let at lave og lyder således:

Med æg:
150 g hvedemel (60 g grahamsmel / 90 g hvedemel)
1/4 tsk fint salt
75 g smør
1 æggeblomme
2 spsk koldt vand

Med kærnemælk:
150 g hvedemel (60 g grahamsmel / 90 g hvedemel)

1/4 tsk fint salt
75 g smør
½ dl kærnemæl eller andet syrnet mælkeprodukt

Kom mel og salt i en skål.

Skær smørret i mindre stykker og hak det ind i melet med en kniv, til blandingen ligner revet ost.

Brug hænderne så lidt som muligt - dejen må ikke blive varm.

Tilsæt æg og vand og samlt dejen til en kugle. (tilsæt kærnemælk istedet, hvis dette bruges)

Forbag tærten ved 200 grader i 10 min (varmluft ovn)

Fyld:
3 tomater
3 æg
1½ dl mælk
salt og peber
250 g hytteost (kan også bruge mindre)
Basilikum

Tomaterne skæres i skiver.

Æg og mælk blandes sammen og tilsættes salt og peber.

Tomaterne lægges i tærtebunden og æg og mælkeblandingen hældes over.

Kom hytteost ovenpå og til sidst basilikum.

Bages ved 200 grader i 30 minutter.
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com