Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

lørdag den 26. juni 2010

Store bagedag

Lidt fra den gamle blog, skrevet den 14. januar 2010:

Nu har jeg desværre startet 2010 med at ligge 1½ uge i sengen... Influenzaen synes lige jeg skulle se lidt mere til min seng...

Derfor var der en masse gær og creme fraiche der skulle bruges, da der jo var handlet ind til mine frokostboller...

Jeg havde i mellemtiden fundet en opskrift på bagels i et Iform blad, så den skulle da lige prøves af...

Det blev til 2 portioner frokostboller til fryseren, 1 portion mislykkedes bagels (de blev mere som grov boller, så der er lidt til morgenmaden) og en portion gode bagels... de kommer helt sikkert med i min opskrift samling...

Den 28 december 2009:
Så må jeg hellere se at få lagt min opskrift ind på frokostboller... Det er som alle de andre en jeg har "arvet", men den er helt sikkert kommet for at blive hos mig...

- 3 dl + 2 dl mælk- 1 dl hørfrø (60 g) -> kan erstattes med sesamfrø
- 1½ dl havregryn (45 g)
- 50 g gær
- 2 dl cremefraiche 18 % -> her bruger jeg hvad, jeg kan få, f.eks. fromage fraiche
- 1 tsk. salt- 1 spsk. ahornsirup -> her bruger jeg alm. sirup eller honning
- 1 tsk bagepulver
- ca. 10 dl hvedemel (600 g) -> her bruger jeg 200 g fuldkornshvedemel og 400 g hvedemel + næsten 100 g mere til æltning

Kog en grød af 3 dl mælk, hørfrø og havregryn og lad den afkøle.

Varm 2 dl mælk til håndvarmt, 37 grader. Smuldr gæren i en skål, og hæld lidt af mælken over. Rør, til gæren er opløst, og tilsæt resten af mælken, grøden, cremefraiche, salt, sirup, bagepulver og næsten al melen, gem lidt til udrulning.

Ælt sammen til en smidig dej (den kan godt være lidt klistret)

Lad dejen hæve i ca. 40 min. (lader den hæve ca 1 time). Rul dejen ud på et meldrysset bord til en ca 2½ cm tyk plade. Tryk rundeller ud med et glas, ca. 8 cm i diameter (bruger en skål, der er større, så de bliver ca på str med en burgerbolle). Læg dem på bageplader med bagepapir. Prik bollerne, og lad dem hæve yderligere ca. 15 min.

Sæt ovnen på 225 grader. Bag midt i ovnen ca. 12 min. Lad afkøle på rist.

Bollerne er gode at fryse og er velegnede til morgenmad som mellemmåltid og som brød til maden.
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com