Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

tirsdag den 30. oktober 2012

Grov flutes

Jeg syntes det var ved at være længe siden jeg havde bagt flutes. Da det er rart at have i fryseren til supper mm her i de kolde måneder gik jeg derfor i sving.



Jeg har jo fået mig en trækasse hvor jeg har overblikket over mit mel. Så næsen blev stukket derned for at se hvilke gode idéer jeg fik ud af det. 


Det blev Amo's Vinjett hvedemel der kom frem sammen med en rest fuldkorns hvedemel. Brødet blev dejligt blødt og lækkert. Lige til en god gang kryddersmør, så det kan være jeg skal få lavet mig en ny portion af det. 

Opskriften kom til at lyde således: 

50 g gær
5 dl lunkent vand
1 spsk salt
1 dl olie
5 dl fuldkorns hvedemel
9 dl Amo Vinjett hvedemel

Smuldr gæren i vandet og rør til gæren er opløst. 

Hæld det i en røreskål sammen med salt, olie og mel. Ælt i 25 minutter i røremaskinen. Ved håndkraft skal der nok æltes lidt længere tid. 

Lad hæve under et viskestykke i ca. 40 minutter.

Slå dejen ud på et meldrysset bord og del dejen i tre stykker. 

Form stykkerne til aflange flutes uden at ælte dejen for meget. Lad dem hæve under et fugtigt viskestykke i ca. 30 minutter.

Sæt ovnen på 225 grader. 

Smit flutene og sprøjt dem med vand. 

Bages i ovnen i 15-20 minutter. Jeg stiller et fad med vand i bunden af ovnen, så der kommer damp rundt i ovnen. 

Share:

2 kommentarer:

  1. Lækker opskrift Bianca :D Der er nu ikke noget som sådan et hjemmebagt flute til en lækker middag eller en varm suppe :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig! Altid dejligt med lidt lækkert til ;)

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com