Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

lørdag den 18. august 2012

Burger til surprisefødselsdag

Endnu engang har jeg måttet sande at energien til at skrive en masse ikke har været der. Jeg er jo ved at være tæt på termin, så alt er bare lidt tungt. Samtidig fik jeg hevet mig en god forkølelse til mig efter det hårde program, jeg havde lagt for mig selv i sidste uge.

Manden min fylder jo snart 30 år og som du kan læse her, havde jeg sammen med vores venner arrangeret overraskelses fest for ham sidste lørdag. Maden stod jeg selv for at gøre klar, og da manden min elsker burger var det et oplagt valg, når nu vejret var super godt.

Da jeg samtidig ville lave fødselsdagskage til ham og havde en masse graviditets relaterede besøg rundt omkring i løbet af ugen, havde jeg aftalt med min kageveninde, at vi tog et par timer her og der til at få styr på den. Så torsdag morgen, som var den eneste jeg havde hjemme gik jeg i sving med at bage burgerboller. 

Fredag blev de sidste ting så handlet ind og her er det jo dejligt nemt at smutte i Bilka og derefter hos slagteren. Jeg var dog allerede der rimelig presset, da jeg ikke vidste hvornår manden kom hjem fra arbejde. Jeg nåede dog at få lavet en hel bunke hjemmelavede pommes og burgerbøfferne klar og så afsted og hente kageveninde og kage og ud til det vennepar, der havde været så søde at ligge hus til.

Festlighederne skulle foregå lørdag til frokost, da jeg ikke vidste hvor meget energi jeg ville kunne præstere om aftenen og samtidig passede det super godt med dem af vores venner der har børn.  

Jeg stod derfor for bagning af burgerboller, formning af bøffer og hjemmelavede pommes. Salaten og resten af tilbehøret tog vores venner sig af lørdag inden vi dukkede op. Så det hele endte med at lykkes uden større problemer. 

Da der var frit valg på tilbehør får I her et billede af den burger jeg fik sammensat mig: 


Jeg er stadig helt oppe over de fantastiske mennesker, der hjalp mig med at overraske min mand og samtidig over at alt klappede med maden og den fik ros selvom det var en enkel frokostmenu. 

Burgerbollerne er lavet efter denne opskrift (det er helt sikkert ikke sidste gang jeg bruger den, selvom der er tale om lyse boller, så smager de altså skønt): 

1 pk gær
4 dl lunkent vand
1 dl yoghurt
2 tsk salt
150 g durummel
ca. 550 g hvedemel
1 æg
sesamfrø

Opløs gæren i vandet i en stor skål. Tilsæt yoghurt, salt durummel og det meste af hvedemelet. 

Ælt dejen godt og tilsæt mere hvedemel under æltningen, til dejen er god og fast og lige akkurat slipper fingrene. 

Lad dejen hæve tildækket i 30 minutter. 

Del dejen i 12 lige store stykker og form dem til boller. Lad bollerne hvile på bordet i ca. 5 minutter. 

Læg dem på bageplader med bagepapir og tryk dem flade, til de har en diameter på 12 cm. 

Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med sesamfrø. 

Lad dem hæve i 25 minutter og bag dem i ovnen ved 180 grader i ca 15 minutter, til de er gyldenbrune på toppen. 

Jeg lavede dobbelt portion, da vi blev 10 voksne og 2 børn, dvs. ialt 24 burgerboller. 

Bøfferne blev jeg inspireret til ud fra den opskrift jeg også brugte til 1. januar burgerne, som newyorkerbyheart havde været så sød at dele. Den endte med at lyde sådan ca sådan her: 

Her har jeg sørget for at der var 24 bøffer, så det passede med mængden af burgerboller. 

2 kg hakket oksekød, mageret fra slagteren
10 skiver hvidt toast uden skorper
4 rødløg, finthakkede
groft salt, friskkværnet peber
4 æg

Det hele blev rørt sammen og formet til bøffer. Her sørgede jeg for at bøfferne var ca. 14 cm i diameter, da de jo krymper når de bliver grillet. 

Bøfferne samlede jeg i fryseposer med mellemlags madpapir, så vores venner blot skulle tage dem ud og komme på grillen. 

Hjemmelavede paprika pomfritter har jeg lavet flere gange før, men kan ikke se jeg har skrevet hvordan jeg gør, men det er nu meget simpelt og helt klart anbefalesværdigt istedet for købe fritter. 

Mængderne laver jeg altid lidt på slum afhængigt af hvor mange kartofler jeg bruger, samt hvor stærkt krydrede de skal være. 

Kartoflerne skrælles eller vaskes nu hvor det er nye kartofler. De skæres derefter i strimler, her bruger jeg min Alligator, som jeg var så heldig at få med hjem fra madbloggertræf. Den er simpelthen uundværlig i mit køkken. 

I en frysepose blandes olie med groft salt og paprika og kartoflerne kommes heri. Posen lukkes og det hele blandes godt. Derefter skal de ud på en bageplade med bagepapir og bages ved 200 grader i ca 20 minutter eller indtil man finder dem sprøde nok. 

Jeg samlede en del poser (her alt for mange, da vi desværre ikke kunne spise dem allesammen) og poserne med kartofler og olie blev afleveret til vennerne sammen med resten af maden, så de blot skulle komme dem i ovnen. 

Tilbehøret til sådanne burger kan jo bestå af meget. Da jeg gerne ville have der var noget til alles smag, havde jeg derfor forsøgt at ramme så bredt jeg kunne.

Salat
Tomater
Agurker
Syltede agurker
Peberrod
Bacon
Ost
Rødløg
Diverse dressinger
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com