Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

tirsdag den 12. maj 2015

Grove pølsehorn - bag med børn

I weekenden havde vi sat lørdag formiddag af til lidt bagehygge for Trolden og jeg. Hun elsker at være med mig i køkkenet og jeg synes det er helt fantastisk, at hun nyder det lige så meget som jeg.

Det kan dog godt gå hen og blive en lidt forvirret affære, fordi hun ikke ejer nogen form for tålmodighed og gerne spiser det hele undervejs, også gæren.

Jeg havde derfor sørget for masser af plads på vores store køkkenbord med ekstra skåle og skeer, så vi var dækket bedst muligt ind.



Opskriften på pølsehornene har jeg fundet i Amos Den Store Bagebog 2. Her har de et afsnit netop med opskrifter til de små pilfingre. Jeg havde dog for lidt gær hjemme og ville også gerne lave en lidt grovere udgave, så det blev en dej, der fik lov at hæve lidt istedet for Amos version, hvor der ikke er så meget hævetid, men mere gær til de utålmodige.

For at alle kan være med, har jeg forsøgt at skrive lidt mine egne kommentarer til, hvordan jeg holder en 2,5 årig igang så ventetiden ikke bliver for lang.

Opskriften jeg endte med blev derfor således:
24 stk.

150 g fuldkornshvedemel
350 g hvedemel
150 g margarine
50 g gær
2½ dl mælk
1 spsk sukker
1 tsk salt

8 almindelig størrelse pølser, som skæres ud i 3 hver, så der bliver et stykke pølse til hvert pølsehorn.
Det kan være en god idé at have lidt ekstra pølser klar, hvis der bliver spist lidt af dem undervejs. Lad gerne barnet hjælpe med at skære ud og tænk ikke så meget over at stykkerne ikke bliver lige store. 

Lun mælken og opløs gæren heri.
Her kan det være en fordel at give barnet lov til at smuldre gæren i en skål mens mælken varmes, så kan I se hvor småt smuldret kan blive. 

Tilsæt melet og de øvrige ingredienser.
Her kan man sagtens have vejet og målt af på forhånd i forskellige skåle, så barnet bare skal komme det ned til gæren og mælken. 

Ælt til dejen er ensartet.
Det kan tage tid og der kommer dej overalt imens, så et forklæde og en karklud er et must. Lad dog barnet få fingrene godt ned i dejen, det giver dem også en god sanseoplevelse. Der sker ikke noget ved at der også bliver smagt lidt på dejen undervejs. 

Lad dejen hæve i en halv times tid.
Så kan barnet sammen med dig rydde op og få vasket alle skålene af imens. 

Del dejen i 3 lige store dele og rul hver dejkugle ud til en cirkel, som deles i 8 lige store dele.
Giv barnet kagerullen og så skidt pyt med hvor lige cirklerne bliver. Du skærer dog stykkerne ud bagefter. 



Smør ketchup på dejen og rul hver trekant om en pølse fra den brede ende, så spidsen kommer nederst.
Kom ketchup i en skål, så barnet selv kan fordele det på dejen med en ske. Når alle trekaner har fået mere eller mindre ketchup på, så skal der rulles og her kan godt forsvinde lidt pølser ind i munden undervejs. Efterhånden som de bliver rullet kommer du dem på en bageplade med bagepapir. 



Lad dejen hæve i ca. 20 minutter mens ovnen varmes til 230 grader ved varmluft.

Pensl med æg eller mælk og bag i ovnen i ca. 10 minutter.
Her står man som regel selv i køkkenet, da barnet ikke gider det der ventetid. 

Mens de bager har jeg gerne en pige, der render frem og tilbage til køkkenet og peger ind i ovnen mens hun stolt siger: "dem har jeg lavet". 
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com