Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

tirsdag den 2. oktober 2012

Stop spild af mad - Salad in a jar

Jeg har på forskellige amerikanske hjemmesider læst om fænomenet Salad in a jar. Det er en trend, hvor man pakker en salat med forskellige ingredienser og derefter lukker glassene tæt med en maskine. Det gør at salaten holder sig sprød og lækker i op til en uge, og man kan derfor gøre salaten klar på forhånd.

Læs evt. meget mere om det her.

Da jeg ikke ejer en sådan maskine og ikke vil investere i en her og nu, vil jeg forsøge at se hvor længe en salat holder sig lækker og sprød i et almindelig tætlukket glas, dog uden en masse ingredienser. Min tanke er nemlig at man derved slipper for de brune kanter på den hakkede salat, men samtidig slipper for at stå og hakke hver gang man skal bruge lidt af salaten.


Jeg har derfor hakket et salathoved, skyllet og slynget salaten godt og til sidst puttet det i et stort sylteglas, som er lukket godt til og nu står i køleskabet. Der vil selvfølgelig blive brugt af det undervejs, så jeg kan se om min idé holder.

Salaten blev hakket og ordnet søndag eftermiddag og idag tirsdag ser det stadig fint ud, så jeg er spændt på at se hvordan det går i løbet af ugen. 
Share:

14 kommentarer:

  1. Fedt eksperiment søde! Det vil jeg følge tæt for det er også mit store problem herhjemme!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er godt nok også spændt på at se om det lykkes :)

      Slet
  2. Jeg plejer at komme mit salat helt i en fryse pose og ind i køleskabet og det plejer at kunne holde 7-9 dage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg også, men er træt af at stå og hakke det hver gang jeg skal bruge det, så det er for at se om det kan holde sig når det allerede er hakket :)

      Slet
  3. ej en super ide, håber det kommer til at holde længe, for så er der da mulighed for at vi får meget mere salt herhjemme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg venter spændt og ser om det lykkes :)

      Slet
  4. Super ide, Bianca :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Så må vi se om det lykkes i praksis. ;)

      Slet
  5. Inden jeg læste dit indlæg havde jeg set på skålen med det skårede salat fra aftensmaden. Kæresten sagde sødt at nu er der til min madpakke, men uh jeg synes nemt det bliver kedeligt natten over.
    SÅ jeg er meget spændt på at følge dette eksperiment! Jeg har det akkurat som dig, det er irriterende at skære og hakke hver gang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige netop min tanke. Synes det må kunne gøres på en bedre måde. Så jeg er spændt på at se resultatet :)

      Slet
  6. jeg har det ligesom jer.
    det eneste jeg tænker på er, at når grøntsager(og salat)snittes og dermed får en større samlet overflade, skal glasset nærmest være lufttomt for at undgå at iltningen får enzymer til at nedbryde vitaminerne, hvilket sker ret hurtigt.
    hvis man stænker salaten med citron eller eddike, nedsætter man enzymernes nedbrydning af vitaminerne.

    jeg fandt flg link, hvis det har interesse: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3350/sprog=1/grp=9/menu=13/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for linket. Det er super med indput når nu jeg laver sådan et eksperiment :)
      Jeg forstår det sådan at når først salaten er snittet, er der allerede gået vitaminer tabt ligemeget hvordan det efterfølgende opbevares, så ved ikke om det gør nogen forskel i forhold til opbevaringen. Hvad tror du?
      Kan være jeg skal forsøge at stænke det med citron næste gang :)

      Slet
  7. jeg tænker, at der ikke er mange mennesker i Vesten, der lider af skørbug eller andre vitaminmangelsygdomme, så vi klarer os åbenbart med de vitaminer, der 'overlever' en tilberedning såsom skylning og snitning. men da man jo desværre ikke kan se på råvarerne, om der er vitaminer indeni, vil jeg fortsat sørge for at spise frisktilberedte salater.
    men hvad med at hidse fx Samvirke op til at lave et kontrolleret forsøg?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror vist at gå skridtet videre og få fat i Samvirker er noget uden for det jeg egentlig ville frem til med dette indlæg. Jeg synes det er rart at kunne tilberede tingene i forvejen, da jeg med et spædbarn ofte ikke har tiden til det lige når maden skal laves, og så er det rart at der er styr på det.

      Slet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com