Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

torsdag den 6. maj 2010

Valentinsmuffins med chokolade-karamel glasur

Lidt fra den gamle blog, skrevet den 14. februar 2010:



Har en meget fin muffins opskrift bog stående på hylden... Det er egentlig ikke min, men min søsters... Hun har lånt mig den, da jeg nok fik lavet mest og så faldt der jo nok også lidt af...

I anledningen af valentinsdag, som vi ellers ikke gør noget som helst ud af herhjemme, blev der lavet en opskrift, der hedder valentinskager... Til den er der så kommet chokolade karamel glasur (også en ny opskrift)... Den virker meget bedre end den topping jeg plejer at lave, så er spændt på hvordan den smager...

--- Det smagte super... er helt sikkert en topping, der skal bruges igen...

Indhold:
-Muffins: Valentin muffins
-Topping: chokolade-karamel glasur
-Sukker hjerter
Opskrift:
De er simpelthen så gode, de her muffins at jeg bare må dele opskriften med jer.

De er meget lette i det i forhold til mine andre muffins.

Muffins:225 g hvedemel
75 g kakao
2 tsk bagepulver
1 tsk natron
1 tsk salt
125 g smør
250 g sukker
2 æg
1 tsk vaniljeessens
1,6 dl creme fraiche 9%
(jordbærsyltetøj)

Varm ovnen op til 180 grader

Bland mel, kakao, bagepulver, natron og salt og stil det til side

Rør smør og sukker cremet og luftigt.
Tilsæt æggene et ad gangen. Rør godt mellem hvert æg.

Tilsæt vaniljeessens. Tilsæt de tørre ingredienser skiftevis med cremefraiche.

Fyld formene med ca 2/3 dej, og bag kagerne i ca. 25 min.

Tag dem ud og lad dem køle af.

Udhul evt. kagerne med en kernehusudstikker eller teske og kom 1 tsk. jordbærsyltetøj i inden glasuren kommer på.

Chokolade-karamel glasur:65 g usaltet smør, skåret i små stykker
120 g mørk chokolade i små stykker
450 g flormelis
¾ dl varm mælk
1 tsk vaniljeessens
1 knivspids salt

Kom smør og chokolade i en skål, og varm det over en gryde med simrende vand. Rør indtil begge dele netop er smeltet, og stil blandingen til afkøling, til den ikke længere føles varm på fingerspidserne.
Sæt evt. skålen i koldt vand; så går det hurtigere.

Rør flormelis og varm mælk til en glat masse i en stor skål.

Tilsæt vaniljeessens, salt og chokoladeblandingen.

Pisk glasuren med elpisker i ca. 5 min, til den er tyk og glat og smør den på de kolde muffins.
Share:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com