Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

torsdag den 1. december 2011

Basisdej til 3 slags småkager - Dr. Oetkers Juleopskriftshæfte 2004

I weekenden fik jeg bagt disse småkager fra Dr. Oetkers Juleopskriftshæfte 2004. De er simpelthen SÅ nemme at lave. Dejen kom bare ned i min Kenwood og så klarede den ellers det hårde arbejde. Det er helt sikkert en opskrift, der skal laves flere gange for den tager bare ingen tid.

Samtidig synes jeg godt man kan bruge småkagerne på andre tidspunkter end til jul. Måske man ved mandel-kanelkagerne kan droppe kanelen og putte mere sukker på, som kan være farvet i fine farver, men det er jo heldigvis kun fantasien der sætter grænser.

Opskriften kan hentes her sammen med alle de andre opskriftshæfter Dr. Oetker har lavet til jul.



Basisdej: 
350 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 spsk vaniliesukker
200 g sukker
1 æg, str. M
250 g smør eller margarine

Si mel og bagepulver i en skål. Tilsæt vaniliesukker, sukker, æg og smør/margarine og pisk det med en mixer på højeste trin til dejen er glat.

1. Mandel-kanelkager
1 pose hakkede mandler (50 g)
1 tsk kanel
25 g perlesukker

Form basisdejen i ca 5 cm tykke ruller og læg dem i køleskabet til de er blevet hårde. (jeg vil anbefale at rulle dejen i nedenstående inden den lægges i køleskabet, da den ellers har svært ved at få nedenstående til at hænge ved.)

Bland mandler, kanel og perlesukker og rul dejen heri.

(Her ville jeg lægge rullerne i køleskabet indtil de er blevet hårde)

Skær rullerne i ca ½ cm tykke skiver og læg dem på en bageplade med bagepapir.

2. Choko-appelsinkager
50 g hakket mørk chokolade
1 bæger Dr. Oetker appelsinskal
fint hakket skal fra ½ appelsin (udelod jeg, da jeg ikke lige havde en appelsin hjemme)

Bland basisdejen med hakket chokolade, Dr. Oetkers appelsinskal og fint hakket skal.

Form dejen i ca. 5 cm tykke ruller og læg dem i køleskabet til de er blevet hårde.

Skær rullerne i ca ½ cm tykke skiver og læg dem på en bageplade med bagepapir.

3. Spiralkager
25 g kakao
1 pose Dr. Oetker chokoladedråber (eksisterer vist ikke idag, jeg har i hvert fald ikke kunne finde nogen, så istedet brugte jeg 50 g hakket mørk chokolade)

Del basisdejen i 2 portioner.

Bland den ene portion med ovenstående og ælt den til en glat dej.

Form begge portioner til firkanter og læg dem i køleskabet, til de er faste.

Læg den mørke dej ovenpå den lyse og rul den flad til en firkant på 20x30 cm.

Rul dejen til en roulade og skær den i ca ½ cm tykke skiver, som lægges på en bageplade med bagepapir.

Bages ved: 
Over-/undervarme: 180-200 grader (forvarmet)
Varmluft: 160-180 grader (forvarmet)
Bagetid: ca. 10 min.

Der bliver rigtig mange ud af sådanne 3 portioner:


Share:

1 kommentar:

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com