Hjemme hos os: Madlavning, Bagetid, Brød og kager, Kreative påfund og Familietid. Velkommen.

mandag den 5. december 2011

Mørke jule-Brownies - Dr. Oetkers juleopskriftshæfte 2005

Fra Dr. Oetkers juleopskriftshæfte 2005 faldt jeg over en opskrift på jule-brownies. Da jeg jo først lige er begyndt at eksperimentere med denne skønne kage (når den bliver lavet rigtigt), måtte jeg da forsøge mig igen - men ak... Den fik vist for længe i ovnen, for den blev altså lidt tør.

Heldigvis smager den skønt, så den kom da frem til gæsterne. Så må de bare drikke lidt mere gløgg eller varm kakao til.


Opskriften får I her:
(1 bradepande ca. 22 x 30 cm)

200 g mørk chokolade
250 g smør eller margarine
250 g sukker
4 æg str. M
250 g hvedemel
1 spsk. Dr. Oetker brunkagekrydderi
2 tsk natron
1 pose Dr. Oetker Hakkede mandler (50 g)
2 poser Dr. Oetker chokodråber (jeg brugte 100 g hakket mørk chokolade)

Pynt:
1 pose Dr. Oetker Mandler

Bræk chokoladen i små stykker og smelt den sammen med smør/margarine i en lille gryde ved svag varme.

Pisk sukker og æg skummende og rør chokoladesmørret i.

Sigt hvedemel, brunkagekrydderi og natron i dejen.

Tilsæt mandler samt chokodråber og rør dejen sammen.

Kom dejen i en smurt bradepande og stryg den glat.

Over-/undervarme: 180-200 grader (forvarmet)
Varmluft: 160-180 grader (ikke forvarmet)
Bagetid: ca. 45 minutter

Lad kagen afkøle helt i bradepanden inden servering - Bør nydes afkølet.

Her stoppede opskriften, så jeg havde lidt svært ved at forstå hvornår kagen skulle pyntes. Måske allerede inden den kommer i ovnen? Det skulle den jo nok. Men da jeg ikke havde gjort dette, kom der glasur på (RI - past æggehvider tilsat flormelis) og så dryssede jeg mandelflagerne på bagefter. Synes faktisk det ser ganske festligt ud.
Share:

2 kommentarer:

  1. Uhmm, de ser vel nok lækre ud. Kan du lide smagen?

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ja de smager rigtig godt og meget julede. Så skal bare finde ud af hvordan jeg undgår de bliver så tørre. Knus

    SvarSlet

Popular Posts

Categories

Unordered List

Follow on Bloglovin

Text Widget

Blog Archive

Leveret af Blogger.

Faste læsere

Labels

Søg i denne blog

Blogroll

About

Flickr

BTemplates.com

Copyright © Biancas Kageverden | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com